O nas
Najistotniejszym hasłem dla naszej rzeczywistości szkolnej jest postulat
szkoły zrozumienia. W tym jednak nie sloganowym sensie, że ten postulat jest równoczesny i równoznaczny
z tworzeniem właściwego społeczeństwa, w którym stosunki rywalizacji, eksploracji i wyścigu kompetencji są zastępowane przez umiejętność rozumienia, współczucia i doceniania.
Szkoła otwiera te możliwości, które człowiek ma w sobie. Jest
oazą właściwych relacji międzyludzkich. Tworzymy środowisko, w którym każdy ma odwagę odkrywać dla siebie prawdy o świecie. Wiedza związana ze zrozumieniem nie mechanicznym, zapamiętywaniem, zawsze związana jest z konkretem. Zasadą jest rozwój serca i umysłu. Humanizowanie szkoły polega na uświadomieniu tego, że to co nauka podaje nam w postaci twierdzeń, zasad, prawidłowości - są to wszystko funkcje naszego umysłu. Celem jest człowiek - jakość jego umysłu. Traktujemy wiedzę, którą każdy uczeń ma przyswoić jako samopoznanie, czyli
zrozumienie wiedzy.
CO NAS WYRÓŻNIA?
Szkoła, która jest modelem nowego społeczeństwa i to społeczeństwo tworzy w sposób żywy poprzez odpowiednio otwarte i autentyczne relacje pomiędzy uczniem i uczniem, nauczycielem i uczniem oraz nimi, a światem. Celem szkoły jest
realizowanie podmiotowości i integralności ucznia. Środowisko szkoły jest pojemne i tolerancyjne - umożliwia dojrzewanie różnym indywidualnościom.
Kształtujemy spójność całej społeczności szkoły, poczucie przynależności i wspólnoty celów, oraz wzajemne wspieranie się.
Szkoła mieści się w bardzo pięknie zaprojektowanym budynku, wkomponowanym w krajobraz Sudetów Wschodnich. Wokół szkoły tworzymy ogród. Uczniowie szkoły pochodzą z okolicznych wsi całej gminy.
ZAJĘCIA POZALEKCYJNE
Ogromny obwód szkoły, dowozy uczniów uniemożliwiają organizacje typowych kół zainteresowań. Cenimy uczniów mających sprecyzowane zainteresowania, gdyż stwarza to możliwość pomocy w poszerzaniu tych uzdolnień i dokonaniu trafnych wyborów w dalszej edukacji. Uczniowie tworzą stowarzyszenia pod kątem zainteresowań np.
stowarzyszenie turystyczne, mechaników, poetów. Mają możliwość prezentacji swoich dokonań, popisów, organizują większość zdarzeń
w szkole.
Uczniowie
szczególnie zdolni to partnerzy nauczyciela zarówno na lekcjach jak i po zajęciach - również im nauczyciele poświęcają im wiele uwagi. Planują swoje zadania na dany rok,
piszą projekty badawcze, przewidują uczestnictwo w konkursach itp. Konsultacje z nauczycielami służą wymianie myśli, wskazywaniu źródeł, wspieraniu.
OFERTA DLA UCZNIÓW Z TRUDNOŚCIAMI
Diagnoza wstępna przeprowadzana na koniec września, wyniki sprawdzianu, ankieta do wychowawcy ucznia ze szkoły podstawowej pozwala nam bardzo szybko rozpoznać braki
i trudności uczniów. Nauczyciel
opracowuje strategię wyrównania braków, pracuje z uczniem indywidualnie. Nauczyciel-specjalista od rewalidacji opracowuje sposób pomocy wraz
z pedagogiem szkolnym, przewidując swoje uczestnictwo na lekcjach jako drugi nauczyciel.